Granturile Norvegiene, prin Fondul Român de Dezvoltare Socială, susțin educația copiilor cu risc de abandon școlar și cu cerințe educaționale speciale din regiunea Nord-Est
Copiii și tinerii aflați la risc de abandon școlar/părăsire timpurie a școlii și cu cerințe educaționale speciale (CES) din trei comunități din jud. Iași – Miroslava, Horlești și Cornești, vor beneficia de servicii gratuite în cadrul unor centre educaționale înființate cu scopul de a oferi activități de îmbunătățire a activității școlare și a abilităților de viață, de orientare profesională și depășire a situațiilor de criză.
- Trei școli din regiunea Nord-Est au un nou spațiu de activități de tip “Școala după școală” pentru elevii aflați la risc de abandon școlar și cu cerințe educaționale speciale (CES);
- 500 de copii și tineri din Miroslava, Cornești, Horlești vor putea beneficia de un pachet integrat de servicii menit să crească gradul de participare școlară și socială;
- Centrele educaționale au fost dotate cu mobilier și echipamente IT moderne, materiale educaționale, rechizite și produse de igienă-curățenie destinate elevilor din grupul țintă;
- Centrele educaționale vor găzdui inclusiv programe de formare pentru cadrele didactice din școli, cu accent pe metode inovative de predare.
Trei centre educaționale dotate cu mobilier modern, echipamente IT de ultimă generație și materiale educaționale au fost inaugurate în contextul proiectului ”Investim în educația incluzivă!”, Cod PN2041, implementat de către Fundația ”Alături de Voi” România, în parteneriat cu Fundația Star of Hope România, Asociația Română de Literație și Asociația GAL Stejarii Argintii, în cadrul Apelului ”Educație incluzivă pentru copii și tineri în situații de risc”, din cadrul Programului ”Dezvoltare locală, reducerea sarăciei și creșterea incluziunii romilor”, proiect finanțat din Granturile Norvegiene 2014-2021 și administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS).
Ne-am propus un scop frumos și ambițios – să dezvoltăm chiar în comunitate, la firul ierbii, un pachet integrat de servicii educaționale, psiho-sociale, psiho-pedagogice, ocupaționale, de educație non-formală și timp liber pentru copiii și tinerii din categoriile de risc dar nu numai. La nivelul întregului proiect, ne-am propus să lucrăm cu 650 de copii și tineri, cu vârste între 3 și 18 ani, din jud. Iași și Botoșani și credem că numărul acestora va fi chiar mai mare pentru că există interes pentru proiect, pentru servicii și această pandemie ne-a redirecționat resursele într-un mod în care să răspundem cât mai bine nevoilor acestor copii și tineri în așa fel încât să reușim să avem impact. Ceea ce vrem să vedem ca impact final este să reducem riscul de abandon școlar și să avem aceste centre educaționale care să spriijine continuu acești tineri, dincolo de intervenția punctuală în cadrul proiectului.”, a declarat Angela Achiței, președinte ADV România.
Centrele educaționale funcționează în cadrul celor trei instituții de învățământ cu rol de parteneri asociați în implementarea proiectului – Școala Gimnazială “Colonel Constantin Langa” Miroslava, Școala Gimnazială “Dimitrie Anghel” Cornești, Școala Gimnazială Horlești, din jud. Iași.
Inaugurarea centrelor a avut loc în perioada 8 – 10 februarie 2022 în cadrul a trei evenimente hibrid – cu prezență fizică în incinta centrelor educaționale și cu participare online în cadrul unei videoconferințe Zoom. La evenimente au participat reprezentanții din partea Fondului Român de Dezvoltare Socială, reprezentanți din partea autorităților locale, directorii și profesorii din cadrul școlilor care găzduiesc acest centre, partenerii de proiect, specialiștii implicați în acordarea serviciilor, voluntarii și o parte dintre copiii care participă la activitățile centrelor.
“Noi ne bucurăm de fiecare dată când putem să luăm un contact direct cu ceea ce se întâmplă în teritoriu pentru că noi suntem cei care am făcut design-ul, am construit programul și urmărim implementarea lui. Pentru noi este foarte important să ne apropiem și de comunitățile către care s-au îndreptat finanțările și să putem să simțim ce se întâmplă practic în teritoriu. De aceea, acest gen de evenimente sunt și pentru noi o legătură directă cu proiectele. Știm sigur, din mecanismul trecut, că proiectele adresate copiilor și tinerilor în situații de risc sunt foarte necesare și utile. Ca atare, această direcție este cea mai puternică din program – cu proiecte care într-adevăr vor avea rezultate și nădăjduim că proiectul dumneavoastră, în mod special, va avea rezultate sustenabile pentru că vă cunoaștem deja din mecanismul trecut și știm că ne-ați informat în mod sistematic că lucrurile continuă.” – a declarat Mihaela Peter, director executiv al Fondului Român de Dezvoltare Socială (FRDS)
Evenimentele au fost transmise live și pe pagina de Facebook a Fundației ”Alături de Voi” România. În total, cele trei evenimente au avut o prezență online de peste 300 persoane – reprezentanți din partea autorităților publice locale, reprezentanți ONG-uri, cadre didactice, copii și tineri din grupul țintă al proiectului, părinți și tutori ai acestora, persoane din comunitate.
Aceste trei evenimente publice au fost pentru comunitate un prilej bun de a descoperi beneficiile unui proiect pentru copiii și tinerii vulnerabili, care printr-o intervenție integrată și colaborativă pot depăși situațiile de criză și pot spera la un viitor mai bun. Alături de declarațiile din partea administratorului de grant, a autorităților publice locale și ale partenerilor de proiect privind impactul acestor centre educaționale, participanții la evenimente au avut ocazia să vadă dotările centrului, să cunoască copiii și experții care oferă servicii în cadrul centrelor, să afle care sunt beneficiile pentru comunitate și cum să le acceseze, să descopere cum să se implice și cum vor fi valorificate în viitor aceste investiții.
“Proiectul aduce nou un model de intervenție integrată, un parteneriat sustenabil, un model integrat de servicii pentru copii, părinți și cadre didactice. Ideea acestui proiect, a pornit de la dorința de a oferi copiilor servicii pe toate aceste paliere – social, psihologic, educațional, ocupațional, servicii pentru copii și tineri, servicii pentru părinți și pentru cadrele didactice. Dorim să ajungem de fapt la sufletul copiilor și să creăm un mediu non-formal, pentru că doar în acest ansamblu, în acest tablou complet de servicii formal, informal, non-formal, copiii vor putea dobândi informații care să îi ajute pentru întreaga viață!” – a subliniat Diana Vasiliu, manager al proiectului “Investim în educația incluzivă!”
Rolul și beneficiile centrelor educaționale
Centrele educaționale au rolul de a completa partea formală a instruirii, oferind un spațiu, care prin dotările și activitățile specifice, asigură îmbunătățirea activității școlare prin activități non-formale. Scopul final este să contribuie la prevenirea abandonului școlar și la îmbunătățirea situației școlare a copiilor și tinerilor cu vârste cuprinse între 3 și 18 ani aflați la risc de abandon școlar/părăsire timpurie a școlii și cu cerințe educaționale speciale. Până la finalul proiectului, în cadrul centrelor educaționale din Miroslava, Cornești și Horlești, 500 de copii, vor beneficia de servicii variate – servicii psiho-sociale, servicii specializate de logopedie, activități de timp liber și dezvoltare personală, consiliere și orientare profesională, sprijin psihopedagogic, sprijin educațional prin programe de tip “școala după școală”. Totodată, cele trei centre vor găzdui și programe de formare pentru 75 cadre didactice, care vor învăța despre strategii de predare pentru copii și tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii și cu CES.
“Dincolo de dotările fizice, partea umană din toate centrele și din toate instituțiile partenere contează enorm, pentru că s-au implicat în acest proiect. Noi, Asociația GAL Stejarii Argintii, am facilitat, am fost un catalizator pentru comunitate, pentru școală, pentru ONG-urile implicate și ne-am ocupat de dotarea celor trei centre din jud.Iași. Fiecare centru are o poveste. Chiar dacă mobilierul, partea fizică și partea electronică sunt la fel, ne-am adaptat în funcție de ceea ce ne-au spus și cadrele didactice. Într-o atmosferă non-formală, comodă și relaxantă, ne-am dorit să creăm cadru mai altfel, în care copii să vină cu bucurie. Sperăm să dezvoltăm și să transmitem mai departe ceea ce am realizat, pentru că ne dorim ca acest proiect să nu se oprească aici. Vrem ca și colegii din grupurile locale de acțiune din zona Nord-Est să preia ce va fi bine. Vrem să venim cu un model de bună practică care poate fi replicat la nivel național. “ – a declarat Irina Manuela Nenerică, manager Asociația GAL Stejarii Argintii.
Centrele educaționale – modele de intervenție în comunitate
Proiectul ”Investim în educația incluzivă”, propune un parteneriat sustenabil și un model de intervenție corelată la nivel de copil/tânăr–familie–școală–comunitate.
Ideea de la care a pornit înființarea acestor centre este să oferim un model de intervenție în comunitate, să realizăm un transfer de expertiză, să stimulăm parteneriate și conexiuni, să inspirăm comunitatea.
Toate aceste resurse mobilizate vor contribui la menținerea și funcționarea centrelor educaționale și după finalizarea proiectului. Investițiile în dotările spațiilor vor continua să genereze valoarea pentru comunitate, să îmbogățească procesul educațional și să permită abordarea inovatoare a procesului educațional. Avem certitudinea că prin implicarea autorităților publice, a cadrelor didactice și a voluntarilor, activitatea acestor centre va continua și după finalizarea proiectului, asigurând sustenabilitatea investiției.
Solicitați detalii privind participarea la activitățile centrelor
Pentru Miroslava, Cornești și Horlești: 0755 854 545 / 0747 809 615
Pentru Botoșani: 0740 635 441
Descoperiți Centrele Educaționale
Pentru a descoperi cum a fost la aceste lansări, urmăriți înregistrările video
[…] să vedem deja rezultate și să îi vedem pe acești copiii că vin cu drag la terapie, în cadrul centrelor educaționale – spații dedicate, amenajate ca parte a proiectului, în sediile școlilor implicate în […]